ევროპა,როგორც გლობალური აქტორი

ევროპა Actor Sui Generis

მახასიათებლები:

  • სიდიდე: 27 წევრი სახელმწიფო

      მოსახლეობა 450 მილიონი

  • ეკონომიკური სიმძლავრე და წარმატებული თანამშრომლობის მოდელი

(9 მილიარდიანი ბაზარი,თავისუფალი სავაჭრო სივრცე და ერთიანი ვალუტა)

  • ჰუმანიტარული აქტორი-1992 წლიდან 7000 ზე მეტი ხელშეკრულება,5 მილიარდი ევროს გაცემა, ჰუმანიტარული დახმარება 85 ქვეყანაში.
  • ყველაზე დიდი ენერგეტიკული იმპორტიორი და მომხმარებელი.
  • ’’ღრმა’’ და ’’ფართო’’ ინტეგრაცია,როგორც პოლიტიკური ძლიერება და სისუსტეც.
  • რბილი ძალაუფლების ეფექტური მექანიზმები

(კოპენჰაგენის კრიტერიუმები,acquis- ხშირად შიდა საქმეებში კონსტრუქციული ჩარევა)

  • ფართო დიპლომატიური წარმომადგენლობა: 123 წარმომადგენლობა მესამე სამყაროს ქვეყნებში და ხუთ საერთაშორისო ორგანიზაციაში, ორჯერ მეტი დიპლომატი და ხუთჯერ მეტი საელჩო აშშ სთან შედარებით.
  • ეფექტურ ღირებულებათა სისტემაზე დაფუძნებული დემოკრატიული ტრანსფორმაციის ხელშეწყობა-სტაბილურობისა და მშვიდობისთვის, განსაკუთრებით გრძელვადიანი პროცესები მცირე ნაბიჯებით.
  • საშუალებები: ეკონომიკური თანამშრომლობა,ბაზრები/ადამიანის უფლებები,საარჩევნო პროცესების მონიტორინგის განვითარებული მექანიზმები,’’რბილი’’ უსაფრთხოება და ა.შ
  • საგარეო პოლიტიკის,თავდაცვისა და უსაფრთხოების განვითარებადი მექანიზმები.
  • გამოწვევები:
  • ჩამოყალიბებული პოლიტიკური სისტემა,თუ სისტემა მუდმივ ცვლილებაში?
  • ინტერგავემენტალიზმის და ზესახელმწიფოებრიობის დიქოტომია.
  • ხელშეკრულებები და შეთანხმებები-პროტო კონსტიტუცია,ჩავარდნილი საკონსტიტუციო პროექტი.
  • ზოგიერთ სექტორში ერთობლივი გადაწყვეტილებები-თუმცა ეროვნული ხელისუფლებების მკაცრი მონიტორინგი.
  •  
  • სახელმწიფოებისაგან განსხვავებით დეფიციტურია: მოსახლეობის თვითიდენტურობა,დემოკრატიული ლეგიტიმაცია(ინტერესების განსაზღვრისას) და მოტივირებულობა.(საერთო,ერთგვარი პატრიოტიზმის შეგრძნების დაბალი დონე)
  • სუსტი რგოლი: CFSP და ESDP(ბალკანეთი,ერაყი,საქართველო და რუსეთი)

თუმცა ეფექტური საერთაშორისო პოლიტიკის მექანიზმები აქვს.

  • სახელმწიფოების განსხვავებული ინტერესები , ისტორიული კონტექსტი და მექანიზმები.
  • ეროვნული სუვერენიტეტი საგარეო პოლიტიკურ ასპარეზზე.
  • შიდა გამოწვევები:ინსტიტუციური,ინსტრუმენტალური და იდეური.
  • ინსტიტუციური:მუდმივი შიდა ინსტიტუციური კონკურენცია კომპეტენციების გადანაწილებისათვის. 
  • მრავალი ლიდერის არსებობისას გამოუკვეთავი ლიდერობა. 
  • განსხვავებული ინტერესები და კვაზი სუპრანაციონალიზმის პირობებში ადვილად მოქცევადი ’’დაყავი და იბატონე’’ ს სტრატეგიაში( მაგ: პუტინის  

რუსეთი და ბუშის ამერიკა)

მორავჩიკი:’’ევროკავშირი არის ევროპის უდიდესი სახელმწიფოების სახელმწიფოთაშორისი ვაჭრობის ფორუმი’’ 

  • ინსტრუმენტალური:რთული ბიუროკრატია,წესები და რიტუალები გადაწყვეტილებების მიღებისას,ნელი პროცესი,რაც კარგია კრიზისების პრევენციისა და გრძელვადიანი პოლიტიკისათვის,მაგრამ არაეფექტური კრიზისულ სიტუაციებში(1993-94 წლებში დამაბნეველი დაგვიანებები ბოსნიაში ჰუმანიტარული დახმარებისას) 
  • გაფართოების შემდგომ კვალიფიციური უმრავლესობის შემოღების მიუხედავად,მაინც არამოქნილი სისტემა. 
  • იდეური:ევროკავშირის სხვადასხვა აღქმა,ფედერალისტური და ნაციონალისტური სენტიმენტების შეუთავსებლობა-რაც საერთო პოლიტიკური ნების გამოვლინებას უშლის ხელს. 
  • ანგლო-ფრანკული ურთიერთობები-სხვადასხვა ხედვა. 
  • ფრანკო-გერმანული ურთიერთობები-სხვადასხვა ხედვა.
  • სახელმწიფოების განსხვავებული ხედვა ევროპის როლის შესახებ გლობალურ სისტემაში(’’ხისტი’’ და ’’რბილი’’ მექანიზმების პრიორიტეტულობა,მასშტაბები და მოქმედების არეალი)
  • საგარეო და თავდაცვის პოლიტიკის გამოწვევები:
  • ხავიერ სოლანა,აპრილი-2002 წელი:’’უფრო ეფექტური საგარეო პოლიტიკისათვის ჩვენ გვჭირდება ჩვენი ინტერესების მკაფიოდ განსაზღვრა,ერთიანი და ნათელი გზავნილების შემუშავება და შესაბამისი ინსტრუმენტები ამ პოლიტიკის განსახორციელებლად’’
  • 2003 წლის უსაფრთხოების სტრატეგია.
  • Mr. Nice Guy ს იმიჯი.
  • კომფორტული იგნორირების პოლიტიკა.
  • ოთხი ძირითადი გამოწვევა თავდაცვაში:
  1. 1.    განსხვავებული პრეფერენციები,ინტერესები და მექანიზმები.
  2. 2.    ინსტიტუციური ბალანსის ყოვლისმომცველი პრინციპი.
  3. 3.    თავდაცვაზე მცირე ხარჯები(2002 წელს აშშ ს ხარჯი თითეულ ჯარისკაცზე-26,800 დოლარი,ევროპის 4,000 დოლარი)
  4. 4.    რეალურ სამხედრო ოპერაციებში მონაწილეობისგან თავის არიდება.
  • უსაფრთხო რკალი:ENP
  •  ფინანსური დახმარება: ENP 2007-2013 (Million Euros) :

Algeria      220               Moldowa      209,7

Armenia       98,4            Maroc         654

Aserbaidjan      92           Palestinan Territories      632

Belarus   20                    Syria     130

Egypt        558                  Tunesia        300

Georgia      120,4          Ukraine          494

Israel            8                 Russian Fed.          120

Jordan         265             Regional Progammes    827

Libanon        187             + Emergency Fund     xxx

Libya       8                     

Total: 5.621.00

  • აღმოსავლური პარტნიორობა
  • მომავალი პერსპექტივები:
  • საჭიროა აქცენტების გადატანა მეტყველების ენიდან მოქმედების ენაზე.
  • პოლიტიკური წინაპირობითობა-უნდა გაძლიერდეს.
  • ხედვა მულტილატერალიზმზეა დაფუძნებული(აშშ სგან განსხვავებით და რუსეთის მსგავსად)
  • ტრანსატლანტიკური ურთიერთობების მომავალი განსაზღვრავს ევროპის როლს დიდწილად(ეკონომიკური კონკურენცია და პოლიტიკური,სამხედრო თანამშრომლობა)
  • გაფართოების შედეგების ინსტიტუციური ელემენტი-ინსტიტუციური პარალიზების თავიდან ასაცილებლად.
  • ევროპა საერთაშორისო ასპარეზზე უკვე ძალიან ფართოდ არის წარმოდგენილი-საჭიროა ამის ოპერაციულ სიმძლავრედ გადაქცევა.
  • სტივ მარში და ჰანს მაკენშტაინი-დასკვნა:

ევროპის საერთაშორისო ამბიციები და დამაჯერებლობა კარგა ხანს დამოკიდებული იქნება საერთაშორისო მოვლენების განვითარებაზე და ასევე,სავარაუდოდ,პოტენციურად იმიჯის შემლახველ შეუთავსებლობაზე ევროპის ძლიერ რიტორიკასა და მის რეალურ შესაძლებლობებს/პოლიტიკურ ნებას შორის.

Advertisements

Posted on თებერვალი 10, 2010, in პოლიტიკა. Bookmark the permalink. Comments Off on ევროპა,როგორც გლობალური აქტორი.

დისკუსია დახურულია.

%d bloggers like this: